ASIAKKAILLE
PALVELUNTUOTTAJILLE

  • PALVELUT ▼
    • Omat tiedot
    • Asiakkaat
    • Vaihda roolia
    • Raportit
    • Vastaanottopalvelut lomake
  • PALVELUSETELIEN YLLÄPITO
  • KIRJAUDU

Palvelusetelitoiminta palveluntuottajille

Asiakkaan palvelupolku

Suun terveydenhuollon palveluseteli myönnetään Keusoten suun terveydenhuollon yksiköissä. Palveluseteli voidaan myöntää, jos kuntayhtymän oman tuotannon saatavuus uhkaa heikentyä. Palveluseteleitä myönnetään vain Järvenpään, Hyvinkään, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten tai Tuusulan täysi-ikäsille asukkaille. Asiakkaalla on myös oikeus kieltäytyä palvelusetelistä.

Palvelusetelin myöntämisen jälkeen asiakkaan tulee kirjautua palveluseteliportaaliin 30 vuorokauden kuluessa ja valita siellä itselleen palveluntuottaja. Vasta tämän jälkeen hän voi varata ajan valitsemalleen palveluntuottajalle. Palveluntuottajan tulee joka vastaanottokäynnin yhteydessä varmistua asiakkaan kotikunnasta sekä palvelusetelin voimassaolosta.

Asiakkaan hoitojakso aloitetaan aina tarkastuksella ja hänelle tehdään palveluntuottajan toimesta tarvittavat terveyttä ja omahoitoa tukevat toimenpiteet. Hoitojakson päätteeksi asiakkaalle määritellään yksilöllinen hoitoväli.

Mikäli asiakkaan terveydentilassa tapahtuu muutoksia tai suuhun tulee vaivaa, on asiakas kolmen vuoden ajan yhteydessä suoraan valitsemaansa palveluntuottajaan. Palvelusetelillä annettava hoito perustuu aina hoidon tarpeen arviointiin. Mikäli asiakas haluaa käydä hoidossa tiheämmin kuin hoitovälisuosituksen mukaan on perusteltua, voi hän ostaa näitä palveluita palveluntuottajalta suoraan. Nämä lisäpalvelut eivät kuitenkaan kuulu palveluseteliin vaan asiakas maksaa niistä palveluntuottajan määrittämän hinnan.

Asiakkaan palvelupolku. Klikkaa kuvaa suurentaaksesi.

Hoidon tarpeen arviointi

Hoitava hammaslääkäri määrittää ensimmäisen hoitojakson aikana palveluseteliasiakkaan hoitovälisuosituksen. Jos asiakas haluaa käydä useammin esim. suun tutkimuksessa tai hammaskivenpoistossa, kuin mitä hoitovälisuosituksessa on määritelty, tulee asiakkaan itse kustantaa nämä käynnit yksityiselle palveluntuottajalle palveluntuottajan hinnaston mukaisesti. Järjestäjä ei maksa näistä lisäkäynneistä suoritekorvauksia.  Palveluntuottajan tulee selvästi ennakolta esittää asiakkaalle, mitkä palvelut kuuluvat palvelusetelitoimintaan ja mitkä toimenpiteet ovat yksityisvastaanoton hinnaston mukaisia toimenpiteitä.

Asiakkaan oireettomille lohkeamille yms. ei kiireellistä hoitoa vaativille toimenpiteille, joiden takia asiakas ei kuitenkaan pärjää seuraavalle suosituksen mukaiselle hoitojaksolle, tulee palveluntuottajan järjestää aika asiakkaalle hoitotakuun asettamissa rajoissa.

 

Hammaslääkäripäivystys

Päivystystapauksissa (särky, turvotus, tapaturma tms. kiireellistä hoitoa vaativa oire) asiakkaan tulee ensisijaisesti olla yhteydessä omaan palveluntuottajaansa, mutta mikäli palveluntuottaja ei pysty tarjoamaan vastaanottoaikaa asiakkaalle, voi asiakas olla yhteydessä oman kunnan suun terveydenhuollon toimipisteeseen virka-aikana (klo 7.45-15). Toimipisteiden yhteystiedot ja lisäinformaatiota päivystyksestä löytyy täältä.

Päivystyksessä annetaan vain välitöntä hoidon tarvetta vaativa hoito ja jatkohoitoon asiakas hakeutuu valitsemalleen palveluntuottajalle.

 

Asiakkaiden omavastuuosuudet ja hoidon kustannusarviot

Palveluntuottajalla on oikeus kerätä asiakkaalta tekemistään toimenpiteistä Keusoten asiakasmaksujen suuruiset asiakasomavastuut. Lisäksi vastaanottokäynniltä saa kerätä käyntimaksun, joka on eri ammattiryhmillä erilainen. Jos asiakas käy samana päivänä usealla vastaanotolla, veloitetaan kuitenkin vain yksi käyntimaksu. Tarkempi toimenpidekohtainen hinnasto löytyy täältä.

Takuukäyntien yhteydessä, esim. viimeksi tehty paikka korottaa purennassa, asiakkaalta ei veloiteta käyntimaksua. Lisää ohjeistusta käyntimaksuista ja toimenpidekoodeista löytyy Palveluntuottajan työoppaan  sivulta 10 sekä liitteestä 2.

 

Palvelusetelitoiminnan sähköiset järjestelmät

Keusoten palvelusetelitoiminnassa on käytössä Navation -palveluseteliportaali, josta palveluntuottaja voi varmistaa asiakkaiden palvelusetelien voimassaolon. Ohje setelin tarkastamiseen löytyy täältä.

Suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnassa palveluntuottaja kirjaa asiakkaiden potilastiedot Nurmijärven Lifecare -potilastietojärjestelmään. Tätä potilastietojärjestelmää käytetään Citrix -etäyhteyden kautta. Tarkempia Lifecare -potilastietojärjestelmän käyttöohjeita löytyy tästä:

  • Sisäänkirjautuminen Lifecare -potilastietojärjestelmään
  • Asiakkaan valinta Lifecare -potilastietojärjestelmässä
  • Lifecare -potilastietojärjestelmän sisäisen ohjeen käyttäminen

 

Keusoten palvelusetelitoiminnan yhteyshenkilöt ja yhteystiedot

 

Koordinoiva ylihammaslääkäri Pirkko Letto pirkko.letto@keusote.fi p. 040 314 3603

Suuhygienisti Janica Laitinen janica.laitinen@keusote.fi p.040 845 4404

 

Citrix-tukipyynnöt voi laittaa osoitteeseen: citrixtuki@keusote.fi   Citrix-tukipyyntöihin vastaavat pääsääntöisesti Kuntayhtymän sovellusasiantuntijat arkisin klo 8-15.30.

Lifecare-potilastietojärjestelmäongelmissa auttavat Lifecare -sovellusasiantuntijat:

  • Saija Kaihovaara saija.kaihovaara@keusote.fi
  • Emeriikka Tamminen emeriikka.tamminen@keusote.fi

 

Tiedotteet

ASIAKKAILLE
Etusivu
Tiedotteet
Valinnanvapauskokeilu
Palveluntuottajat
Omat tiedot
Ohjeet
 
PALVELUNTUOTTAJILLE
Etusivu
Tiedotteet
Asiakkaat
Lisää uusi asiakas
Omat tiedot
Ohjeet
 
Rekisteriseloste
© Keski-Uudenmaan sote, Navation Oy 2017